Alla inlägg under januari 2010

Av Dina - 31 januari 2010 20:40

En av mina väninnor har skaffat sig en ny ganska mycket yngre pojkvän.

Redan från första veckan började det osa trubbel.

Men han var samtidigt en frisk fläkt och vad är livet utan dramor, så hon har försökt hålla jämn takt med honom...

För att förklara honom så är han en 28-årig Uffe (min fd man).


Igår skulle denna friska fläkt på hockey. Innan han åkte frågade han om han fick ta med sig min vänninans hund.

Hon frågade vad han skulle med hunden till när han skulle på hockeymatch?

Han svarade att han ville ha sällskp på pendeltåget och att han skulle lämna hunden hos en kompis till honom under matchen och sen ta hunden med sig hem.

Min vännina sa att det var ok om han lovade att hålla sig nykter. Det lovade han.

Matchen skulle sluta ungefär vid 18-tiden, men för att garderas sig för förlängning så han till sin hundvaktande kompis att han kommer kl 19:00.


Vid någon halvlek så ringer min väninna för att kolla läget, hon hör då att hennes friska fläkt har ett par järn under västen. Hon surnar till. Ringer hans kompis som har hunden och ber honom att inte lämna ifrån sig hunden om pojkvännen kom dit onykter. Det lovade han. Dom skulle få sova över. Hittills var allt bra.


Kl. strax efter 19 ringer hundvakten och säger att han inte får tag på min vänninas pojkvän och att mobilen är avstängd.

Orosmoln....

Hon ringer, mobilen avstängd.

Straxt efter kl 20 ringer hundvakten igen, nu är han inte på bra humör eftersom han nu missat sin date för kvällen. Min väninna beklagar och frågar om det var nåt hon kunde göra. Dessvärre kunde hon inte åka den tiden och hämta hunden eftesom hon skulle behöva åka kommunalt vilket skulle ta en och en halv timme dit och lika mycket hem och hon kunde inte lämna sin dotter ensam så länge...


Imorse klev hon upp kl 8.00 Ringde hundvakten, som nu var på mycket dåligt humör, och frågade om han hört något. Nej. Mobilen var fortfarande avstängd.

Och eftersom det är söndag idag så var även jag på väg dit för att inta våran traditionella söndagsfrukost.


Vi satt och analyserade situationen, så som bara vi kvinnor kan, och kom fram till att inget dåligt kan ha hänt honom, utan han har hamnat på efterfest och blivit asplakat och vågar nu inte sätta på telefonen eftesom han vet att han ligger pyrt till. Och detta gör inte det hela bättre. Hundvakten ringer och dom bestämmer att min väninna ska åka dit och hämta upp hunden med en annan kompis som har bil.

Jag åker hem och min väninna åker för att hämta upp sin hund. Kl är nu ca 12:30 och fortfarande inte ett ljud från pojkvännen.


Vid 15-tiden ringer min väninna, och nu är hon orolig, kanske nåt har hänt i alla fall.

Jag, som redan sen första gången jag talade med honom fick en flashback till min exmake trodde inte det, men jag försod hennes tanke. Hade ju själv haft den en gång i tiden...


Framåt eftermiddagen har hundvakten, som inte är hundvakt längre, fått tag i pojkvännens bror och denne sa att pojkvännen sitter häktad...

Ehhh....Va?!

Min väninna ringer mig. Jag säger att hon ska ringa till dom häkterna runt där han varit och kollat. Med mig i hemmatelefon och polisen i mobilen ringer hon runt och frågar efter honom. Han finns inte på något häkte i stan.

Hon sms:ar hundvakten att ta kontakt med brorsan igen och be honom vara mer specifik, eftersom pojkvännen inte finns att finna runt Stockholm.

Brorsans svar per sms var kort och koncist: "Han sitter häktad, ringer när han kommer ut!"

Min väninna, jag och hundvakten sammanfattade det hela som Bullshit!


Min väninna som är arg och desperat tar kontakt med ett medium...

Då hundvakten säger nåt vi inte alls har tänkt på; Ålandsbåtarna....!

Naturligtvis! Dom har väl firat segern med en Ålandskryssning.

In på nätet och kolla upp alla båtar som kommer från Åland/Finland.

14:25

15:30

16:15

18:55

Var några av dom vanligaste båtarnas ankomsttider.

Vi gissade att han skulle komma med 16:15.

Vid 18-tiden ringer han...

Min väninna frågar vart han varit?

- Suttit häktat, svarade han

- Vart då? frågade hon lugn

- Kronoberg, svarade han

Ett av dom ställerna hon ringt till och som inte hade hört talas om honom.

-Jaha, svarade hon, ja, kom hem, vi ska prata....


Om han bara visste vad som väntar på honom hemma hade han nog stannat i Finland...




Av Dina - 30 januari 2010 21:19

Blev Sherlock Holmes av Guy Ritchie.

Jag har inte sett hans hyllade Lock, Stock and Two Smoking Barells, som blev mycket kritikerrosad så jag kan inte säga något om den. Men efter att ha gift sig med Madonna så har Guy ägnat sig åt att regisera fruns kalkonfilmer, jag trodde ärligt att han var en "onetimewonder", men här visar han att skilsmässan bara gjorde honom gott.

Hans version av Sherlock Holmes är väl värd att se. Bilderna i filmen kommer säkert att få en Oscar. Sen så gillar ju jag Robert Downey Jr, som spelar Sherlock.

Väl värd att se!

  


Av Dina - 30 januari 2010 16:39

Eftersom jag är en sån fruktansvärt lättledd människa med en karaktär som en spruthoe när det gäller mat, så undviker jag helt enkelt att se på sådana program.

Ingen naken kock, ingen vad blir det för mat och absolut ingen Leila!

Jag skulle inspereras och sen ställa mig och göra  själv.

Det går ju absolut inte nu när jag försöker hålla diet.

Men så är jag inte heller någon TV människa, så jag sätter ju inte automatiskt på TV bara för att jag är hemma, faktum är att jag nästan aldrig sätter på TVn, utan det är dom andra i min familj som gör det. Så då vet jag inte heller vad som finns.

Men i höstas så fastnade jag för "Edvard Bloms gästabud" och nu har det kommit ytterligare ett sånt härligt program.

Heston´s feast TV8 den också.


Romarna var dom första att skriva ner recept, därför finns det recept bevarade från Antiken. Det romerska köket innebar teatralisk, förrädisk och orgiastisk mat. Han tar det gamla receptet och lagar till en vacker måltid och bjuder sina gäster på. Dom vet inte vad det är dom ska på avnjuta och kocken med stab står i köket och kikar via en kamera på deras miner. Vad sägs om dagens meny:

Förrätt: Kalvhjärnapudding med jäst fisksås

Varmrätt: Trojansk gris

Efterrätt: Ejakulerande kaka


Förrätten hette nåt annat som jag inte minns, men det var det ovannäda den bestod av... Mycket intressant program och lärorikt när man fick en "autentisk" insyn i det antika romerska köket.

  


Detta är vad som kom ur den Trojanska grisen. Det ser värre ut än vad det är...





Mat
Av Dina - 30 januari 2010 12:55

Äntligen ledig! tänkte jag skriva, men så kom jag på hur dumt det skulle låta när man har jobbat endast fyra dagar efter att varit hemma i nio veckor...

Men jag är iallafall ledig.

Jag vaknade kl 9 idag och hade ställt in mig på att för första gången på mycket länge gå ner till Friskis & Svettis för att vara med på dansen.

Men när jag ska klä på mig mina gympakläder så kan jag inte hitta mina tränings bh:n som jag måste ha.

Ringer AnnaMaria, jodå, hon hade dem, båda två... :-(

Dansen blir alltså inställd.


Ok, jag är fortfarande på bra humör. Micke åker ner till affären för att handla lite till frukost. Så jag bestämmer mig för att starta upp en maskin med tvätt.

Då är rören i "tvättstugan" frysta.

Jag värmer vatten och häller i avloppen för att tina upp isen, men det visar sig att det är alldeles för mycket is för att det ska ge med sig så lätt.

Nu håller vi på att värma upp hela det rummet i hopp om att det ska lossna...


Nä, den här dagen har inte börjat bra, faktum är att det började dåligt redan innan jag vaknade.

Jag drömde då att mitt hår hade vuxit ut en bit, och jag skulle klippa lugg.

Och när jag satt hos frissan och hon klippte min lugg så såg det jättebra ut. Då säger hon plötsligt att hon skulle klippa topparna på mig också. "Ok", tänkte jag, men istället klippte hon för mycket så jag gick nästan stubbad därifrån.

Där någonstans vaknade jag...:-/

Av Dina - 29 januari 2010 11:18

Nu börjar kommunen oja sig om att plogpengarna börjar ta slut...

Inte vårt problem, säger jag!

Det skulle dom ha tänkt på i början på vintern, när dom var ute och plogade när det endast fallit 5 snöflingor.

Som bekant så började snön falla som attan i förrigår, igår morse när vi vaknade var vi mer eller mindre insnöade.

Micke fick börja sin färd till jobbet med att skotta fram bilen.

För att komma ut från våran väg till Hölövägen var han tvungen att komma hem igen för att hämta skyffeln, han kom inte över vallen.

Detta var innan 06:00 på morgonen så jag var inte orolig för mig.

Jag skulle börja kl 14 så det skulle finnas massor med tid att få bort det värsta... Trodde jag!

Hurtiga jag, som f ö gillar snö, hade bestämt mig för att promenera till jobbet.

Så här såg våran gångväg ut:

Men jag var fortfarande optimistisk om att det bara var här, det skulle bli bättre så fort jag kom ut på dom "riktiga" vägarna...

Jo, lite bättre blev det. Tills jag kom till Skurubron. Och jag säger bara en sak: Hade det inte varit så jävla högt staket så hade jag gett upp och hoppat!

När jag var mitt uppe på skurubron var jag så slut att jag ville kräkas ut mina inälvor, och det blev inte bättre av att jag visste att jag hade hälften kvar. En bild av "mitt på skurubron" :

Inte nog med snön som hade fallit där, sen kom alla bilar och skvätte dit mer snö... Så var jag till sist över. Äntligen! tänkte jag. Och jag hade klarat det!

Och äntligen vågade jag titta framåt på vägen, jag hade undvikit det eftersom det verkade oändligt ett tag och jag misströstade.

Vilken hemsk överraskning jag skulle få. Jag står alltså vid början på skurubron och blickar ner mot Skuru bara för att inse att helvetet inte är över....:

  

    Nu hade det hela blivit personligt!

Jag kokade av ilska, började knäppa upp jackan då hela min rygg vid det här laget var dygnsur, lättade  på halsduken och fortsatte att pulsa framåt!

Jävla Nacka kommun!

Det var det jag ville säga, nu har jag sagt det! Det var f ö mitt mantra resterande vägen till jobbet.

Idag har jag träningsvärk från midjan och neråt, jag ska snart till mitt arbete igen, men idag tar jag bussen...

Av Dina - 27 januari 2010 22:46

I söndags när jag var hos min kompis Sara sa hon att Elin, hennes dotter, ett år yngre än Oliver, skulle åka på skidresa till Norge under sportlovet.

Det var frälsningsarmén som anordnade denna resa och det skulle kosta endast 1000 kr inklusive allt!

Som hittat!

Sara hade anmält Elin och skulle betala in resan på måndagen och frågade om inte jag skulle skicka med Oliver?

Självklart! För bara 1000 kr, man vore dum om man inte tog det!

Så jag fick namn och mailadress till kvinnan som höll i det hela och jag mailade henne vårat intresse.

Idag fick jag svar. Jag kan bara säga en sak, bor man på fel sida av Skurebron kostar det!

För om Oliver ska med kostar det 3000 kr exklusive hyra för skidorna?!

Det är uppenbarligen skillnad på lika.

Jag har det inte bättre ställt för att jag bor här och inte i Haninge. Det är så dumt!

Vilket dom ska få veta imorgon när jag ringer dem, det och lite till!   

Av Dina - 27 januari 2010 22:32

Det är vad jag har fått hetat dom senaste dagarna.

Och det är bara för att folk runt om mig har varit väldigt mån om mig.

Och då menar jag främst, håll i er nu, min handläggare på försäkringskassan, arbetsterapeuten och min husläkare.

Dom ringer om varandra hela tiden och frågar hur jag mår och hur det går för mig och om jag behöver nåt...

Naaaw, gulligt! :-)


"Jag syns, därför är jag..."

Var det inte någon som sa så?

Minns bara inte vem, men jag förstår vad som menas.


Av Dina - 27 januari 2010 22:26

Nu har jag jobbat två dagar.

Igår kväll och idag på dan.

Lite snurrig var man efter att varit borta i ca 9 veckor.

Och jag tänkte mig inte för när jag skulle sticka en kvinna på jobbet.

Jag skulle naturligtvis förvarant att nu sticker det, men glömde det och hon skrek och hoppade till och jag med... :-/ Oops...


Men allt sitter ju där. Lite jobbigt har det varit eftersom jag inte riktigt har rörligheten än.

Idag fick jag faktiskt kramp. Och blev så svullen mitt på dan att jag var tvungen att pausa.

Men det går framåt om än inte så fort som man vill.

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5 6 7 8 9 10
11
12 13 14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29 30 31
<<< Januari 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Translate


Skapa flashcards