Direktlänk till inlägg 14 december 2010

Så rolig insändare: TOMTEN ÄR EN KVINNA

Av Dina - 14 december 2010 10:35

Tomten är en kvinna


Därför att en man aldrig skulle klara kraven på jobbet.


Jag är övertygad om att tomten är en kvinna. Det vore mig främmande att avliva en gammal myt, men jag tror att han är en hon. Tänk bara. Julen är en stor, organiserad, varm, lurvig, omhändertanande, social högtid, och jag har svårt att tänka mig att en karl skulle klara av det.


Till att böjra med, en överväldigande majoritet av män tänker inte ens tanken på julklappsval förrän dagen före julafton. Det är som om de har fastnat i vardagens tidssprial till 15:00 den 23:e december, då de - utan stress - ringer till sina bröder och planerar sista-minuten-shoppingrunda.


När de väl kommit till stormarknaden är de alltid lika förvånade över att allt som finns kvar på hyllorna är hushållsmaskiner, hylsnycklar och stresskulor. (Man skulle kunna tro att detta skulle skapa panik och skuldkänslor, men min man säger bara att det i själva verket gör hela beslutsprocessen i elfte timmen lättare.) Enbart på denna iakttagelse grundar jag mitt påstående att tomten är en kvinna. Om han vore en man skulle alla i hela världen vakna på julaftonsmorgon och hitta en Furbie under granen, inlindad i påsen från butiken.


Ytterligare ett problem för en manlig tomte vore hur han skulle ta sig dit han ska. för det första, det skulle inte finnas några renar, eftersom de skulle vara döda, uppsprättade och fastbundna bak på släden, ackompanjerande av en stirrig, desperat predikan om att renjaktssäsongen var utökad. Hornen skulle redan vara på väg till konservatorn.


Även om han-tomten hande renar, skulle han ändå ha transportproblem eftersom han oundvikligen skulle åka vilse däruppe i snön och molnen och sen vägra att stanna för att fråga om vägen. Lägg till detta det faktum att det bevisligen skulle bli förseningar i skorstenen, när den Martin Timell-liknande tomten skulle stanna och inspektera tegelstenarna i rökgången.

Han skulle också stanna och mäta koloxidhalten i alla gasspisar och krypa in under varje krokig gran för att räta upp den till exakt 90 graders vinkel.


Flera skäl till varför tomten inte kan vara en man:

  • Män kan inte packa en väska.
  • Män skulle hellre dö än att synas i röd sammet.
  • Män skulle känna det som ett hot mot sin manlighet att umgås med alla dessa nissar.
  • Män svarar inte på brev.
  • Män vägrar att låta sin kroppshydda benämnas som ngåonting avlägset besläktat med "en skål gelé"
  • Män är inte intresserade av strumpor om ingen har dem på sig.
  • Att bli tvungen att säga "Finns det några snälla barn här?" skulle allvarligt inkräkta på deras chanser att ragga upp någon.
  • Slutligen: Att ansvara för julen skulle innebära att han fick lov att engagera sig.

Jag kan köpa att andra mystiska karaktärer skulle kunna vara män:

  • Årsslutet dyker upp en gång per år, orakad och ser vissen ut. Helt klart en karl.
  • Amor flyger omkring och skjuter pilar vilt omkring sig.

Vem som helst av dessa ksulle klara ett testosterontest. Men inte jultomten. Inte en chans. Så länge som vi har varandra, till människan en god vilja, fred på jorden, tro och Bengt Feldreichs version av "Ser du stjärnan i det blå" spelar det antagligen ingen roll vad tomten har för kön. Jag önskade bara att hon slutatde klä ut sig som en karl.


  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Dina - 17 januari 2015 14:26

Sommaren och hösten 2014 har inte riktigt varit mitt år. Av många olika anledningar har jag mest försvunnit från joredens yta, känns det som, utom då jag har varit på jobbet, där jag har varit så mycket jag har kunnat. Kanske mest för att slippa ta...

Av Dina - 18 augusti 2014 12:36

Igår var jag bjuden till Yvonne på girllmiddag. Meningen var väl att vi skulle laga mat tillsammans, men jag jobbade till kl 18- och jag tror att verken Yvonne eller hennes mamma hade lust att börja med maten så sent.  Så innan jag ens hade lämnat ...

Av Dina - 14 augusti 2014 22:57

Jag vet inte om det är såhär för alla när man blir äldre eller om det är bara jag. Man vill så gärna träffa och umgås med sina vänner, men tiden räcker inte till... När hamnade jag i den här negativa spiralen och hur tar man sig ur?   Då och då l...

Av Dina - 14 augusti 2014 14:29


Någonting jag aldrig har klarat under hela mitt liv är underklädesshopping. Jag tittar när jag är i butikerna men jag köper nästan aldrig. Bara när jag absolut måste och då blir det mer praktiskt och bekvämt än nåt annat. Kritiken haglar här hemm...

Av Dina - 14 augusti 2014 08:55

Jag har många vänner från Iran, Irak, Kurdistan, ja området däromkring och nästan alla frågar mig varför jag inte färgar med Henna. Och jag vet inte varför, jag bara gör inte det. Mitt hår skulle bli så mycket bättre om jag använde Henna.   S...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6 7
8
9 10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Translate


Ovido - Quiz & Flashcards