Alla inlägg under augusti 2011

Av Dina - 28 augusti 2011 19:52

I lördags hade vi egentligen planerat att åka ut med båten, vädret skulle ju bli kanon och vi befarade att det skulle nog bli sista chansen att åka ut med båten. Oliver hade dessutom tjatat att få en båtövernattningshelg.

Men lördagen blev inte som planerad.

Bortsett från att det blåste för mycket för att ta sig ut på sjön, så låg både Micke och Oliver däckade...


När inget blev som vi hade planerat så tog jag mig i kragen, och med Mickes hjälp gjorde vi färdigt köket. Det har ju inte gått  så snabbt för mig med bara en hand.

 

På eftermiddagen hade jag tröttnat på att vara hemma och tog Athos och gick ut i skogen på en långprommenad.

Han älskar fortfarande sin runda, men numera börjar jag frukta om den inte kommer att bli hans död. Vi hann bara upp på farstukvisten innan han la sig pladask och vilade. För att inte nämna att den rundan tog oss ca 50-55 minuter förut, nu tar den nästan 1,5 timme... :-(

 

Söndagen innehöll mer samhällsnyttig göra.

Det var manifestation på Sergelstorg för välfärden.

Natruligtvis var jag där. För oss alla.

 

Det var riktigt intressant att lyssna på vad folk hade att säga.

Förutom olika organisationer fanns också partier som Vänsterparitet, Socialdemokraterna, De Gröna och Kristdemokraterna.

Dom andra hade av någon anledning tackat nej. Hm, jag undrar varför? :-/ *not*

För underhållningen stod Stefan Sundström och Kajsa Grytt.

     

Vid 15-tiden var det över, och då hade Yvonne kommit och vi var fikasugna, så vi satte oss högst upp på Kulturhusets terrass och avnjöt våran ockerbetalda fika.

Efteråt tog vi en sväng i affärerna i Gallerian och därefter gick vi på Drottninggatan för att köpa en present till min mamma som fyller år snart.

Därefter stod vi och lyssnade till underbar latiamerikansk musik.

Och satt med dom "tuffa grabbarna" på Sergeltrappan.

    Nu ska jag snart krypa ner i tvsoffan med en kopp te.

Av Dina - 26 augusti 2011 20:15

Anneli M och jag hade bokat in en date idag, men då Micke och Oliver låg sjuka fick vi omorganisera och bestämde då träff på..... Hermans.. :-)

    Efter en god lunch och fika, traskade jag och Anneli runt halva söder. In och ut i små lustiga affärer. Jättetrevligt, det var länge sedan jag bara strövade omkring och tittade på olika saker.

Och mitt på Götgatsbacken såg vi ingen mindre än självaste Mumintrollet som var här på besök.

 

Så kom vi in på tatueringar och vi försökte lokalisera en tatuerare på söder. Lustigt, när man inte behöver någon tycker jag att jag går förbi flera stycken. Hittade vi någon idag? Nej.

Jag rinde tatueringarnas drottning, AnnaMaria, och vi blev lotsade till G:a Stan.

Där hittade vi lokalen ganska snabbt faktiskt Men när Anneli och jag gick in där visade det sig att vi höjde medelåldern i lokalen med en sisådär 20 år. Vi gick ut.


Plötsligt, som i ett trollslag skingrade sig molnen och solen tittade fram. Ingen av oss, eller någon annan i stan heller för den delen, var klädda för gassande sol. Men samtidigt vill man ju ta vara på dom sista fina dagarna så Anneli och jag sicksackade oss genom hela gamla stan. Köpte oss en varsin kaffe och tog med den upp till slottsgården och drack den i solskenet.


Strosade tillbaks genom butiker och gränder och kom till slut fram till Slussen.

Där möttes vi av Annli H som var ute med sin sambo och firade hennes första dag på semester. Dom hade varit och ätit och nu skulle dom sätta sig och ta en öl.

Klart att vi måste med och skåla in hennes semester, så vi vände och gick ner till Debaster vid Slussen slussen och satte oss.

  Bilden är lånad från Erik "Semlan" Klings blogg.

Efter att ha skålat för en trevlig semester var Anneli M och jag tvugna att ta oss hem eller riskera att bli efterlysta.

Det var en mycket trevlig dag.

Och nästa anhalt blir Sampen? :-)

Av Dina - 25 augusti 2011 08:12

Den här har jag väntat på!

Jag läser i princip bara bloggar där jag känner skrivaren.

Jag brukar också gå in och läsa Jonas Gardells blogg, för jag älskar hur han skriver.

Men nu åter till mina bloggvänner.

Den enda som lever upp till det är Alexandra som uppdaterar regelbundet.

Jag kan köpa att man inte alltid kan vara online, men lite då och då.

Jag vill läsa om mina vänner, deras kaktusar och snödjupet där dom bor.

Det roar mig. Och då känns det inte som om dom är långt borta.

Så, mina länkadebloggvänner, skärpning!

Var snäll och uppdatera, jag har inget att läsa till morognkaffet!

Av Dina - 24 augusti 2011 18:24

Alltså, dom här kopparormarna, dom verkar inte vara så smarta. Vid minsta sol så visar dom sig.

Som förra våren, efter en vargavinter så var det två dagar sol, och vips så kom första kopparormen ut, tog sig över en snökal fläck för att hamna på ett stort snöområde igen, och det blev för kallt för den, så den kunde knappt röra sig. Den var mer död än levande när jag gick förbi. Jag räddade den inte faktiskt, jag donerade den till någon örn. Ormglass.. :-)


Idag har det varit fint väder. Som en fin höstdag, vast lite fuktigare luft. Och var det inte en liten kopparorm på spåret igen? Jodå, och den var inte så snabb. Orkade kanppt röra sig, inte ens när Athos sniffade på den..

Men jag hann ta en bild.

Kände mig som värsta David Attenborough.

 

Av Dina - 23 augusti 2011 08:30

Fy tusan!

Åkersberga var ingen bra stad. Vi fick ingen svamp, vi tappade bort kopplet, och det värsta av allt; igår när jag stod i duschen och drog tvättsvampen över låret så tyckte jag det kändes konstigt, och när jag tittade ner.....Fästing!! *urk*

  Hahaha... Den hade satt sig i låret, hade den inget sugrör med sig kan den aldrig ha fått nåt, massa hull täcker mina ådror... ;-)

Av Dina - 23 augusti 2011 08:02

I mina papper står det Kristen- Grekisk Ortodox.

Det är det jag svarar när folk frågar också.

Jag tror.

Inte att Gud är en gammal gubbe som sitter uppe bland molnen.

Nej, för mig är Gud en god kraft/energi.


Jag tror på Karma också.

Allt vi gör, gott eller ont, kommer förr eller senare att komma tillbaks till oss.


Jag tror på spöken också. Eller inte just spöken kanske, utan mer andar, att dom finns ibland oss. Eller för den delen, det tror jag inte på, det vet jag.

Jag tänker inte på nåt sätt försöka övertyga någon, jag har fått mina bevis, och därför känner jag heller inte någon rädsla över att dö. Jag vill inte dö, inte just nu, men jag är heller inte rädd för att göra det.


Jag har faktiskt filosoferat över att det är kanske just dom, de dödas själar som är Gud? Dom ser och dom har förmågan?

Iallfall så brukar jag hånflina för mig själv när jag hör folk som säger att dom inte tror på Gud.

Jag har suttit vid otaliga människor som ska dö. Och alla, och jag menar alla, blir regligösa när dom står med ena benet på andra sidan...


Men min huvudsakliga livsfilosofi är: Var snäll mot dina medmänniskor, behandla dem som du skulle vilja bli behandlad, se inte ner på någon, för du vet inte vad den människan har i "ryggsäcken". Inte för att du ska komma till himlen, men för att du kommer få ett så mycket bättre liv här, på jorden, medans du lever.

Av Dina - 22 augusti 2011 14:02

Det har jag hört flera gånger när jag har kommit hem efter en misslyckat svampplockning.

Då får jag alltid höra om Mickes guldställe i Åkersberga. Så i söndags skulle jag få komma dit. Micke bestämde att vi skulle dit och plocka svamp (?!).


På vägen till Åkersberga förfärades vi över köerna till Stockholm. Så, efter nästan en timmes färd var vi där.

Och jag hade laddat. Vi var ute efter kantareller, men jag tänkte vara lite mer opendmindet och tog med mig resurser.

 

Vi gick, och gick, och gick och inte en enda svamp. Ingen ätlig i allafall. Jag gav upp efter en stund och började plocka blåbär. Jag var rädd att jag missade blåbären iår. Men efter den senaste tidens regnfall har det kommit nya fina. Och goda var dem!

    Om alla observerar fotot här upptill så ser ni varför det inte blev mer blåbär än det som blev. Jo, för att Micke står i snåren med båda händerna i fickan. Jag såg inte det igår, men idag när jag tittade på korten...


Micke blev också väldigt förtjust i en liten groda som hoppade runt i snåren.

    När vi tillslut gav upp hoppet om kantarell, alt annan svamp, så vände vi och gick tillbaka. Då upptäckte Micke att han tappat bort kopplet till Athos, så på tillbaka vägen letade vi koppel. Även där gick vi bet.

    Det här var vad vi kom hem med...


Vägen hem gick över Waxholm, Rindö och Värmdö.

Vi vågade inte chansa och fastna i dom gigantiska bilköerna och det gjorde vi inte. Hela hemvägen gick smärtfritt så när som vi fick åka runt lite i Gustavsberg och rekognosera vägen till Olivers skola, lilla gubben börjar i gymnasiet idag.. :-)

Av Dina - 19 augusti 2011 21:50

I förrigår, dvs onsdag, så gjorde jag Alex Potatis och purjolökssoppa.

Den var jättegod.

Micke kom hem från jobbet och tog sig en tallrik.

Åt halva och kom ut i köket och frågade vart köttet var?!

Jag försökte förklara att detta inte var en soppa som innehöll kött, och att han inte behövde äta kött varje dag. Det skulle bara vara nyttigt för honom att äta vegetariskt nångång.

Men det sa jag för döva öron. Han öppnade nämligen kylskåpet, tog ut tacoköttfärs som vi hade ätit häromdagen, och hällde i sin soppa...

  Yummy! *NOT*


Igår var jag åter hos läkaren.

Min hand är värre än den varit innan jag opererade mig första gången.

Hon konstaterde att i bästa fall har min "nya" sena släppt i tummen, eller så har jag fått atros. Jag röstar för det förstnämnda!

Iallafall tog hon fram en halvmeter spruta och satte den rätt i leden. Det var i o f s dit den skulle. Men värken som jag fick en stund efter att jag lämnat doktorn var näst intill outhärdlig.

Vore det inte så dyrt att gå till tandläkaren hade jag försökt gnaga av mig handen.


Efter besöket hos dr Glennmark, (Anders Glennmarks fru) så blev jag skickad till röntgen. Och efter röngen, rehab för ny skena...

Den ska jag ha dygnet runt i 4-5 dagar. Det är ju helt omöjligt! Jag tog bort den idag när jag skulle laga mat, eftersom jag skulle göra biffar, men jag får nog stå ut med den dom här dagarna kände jag...

 

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10
11
12 13 14
15 16
17
18
19
20
21
22 23 24 25 26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Translate


Skapa flashcards