Direktlänk till inlägg 19 november 2011

Bergs oljehamn

Av Dina - 19 november 2011 22:48

Den sista tiden har mitt liv bestått av jobb och möten.

Hela veckan faktiskt.

Men så i torsdags så var det ett litet brake med ett studibesök på Bergs oljehamn.


Trots alla mina år i Nacka visste jag inte vad det var förrän någon förklarade att det är oljedepån bakom Jarlaberg. Inte visste jag att den hette Bergs oljehamn...

 


Ett mkt trevligt, informativt och intressant studiebesök faktiskt.

Efter en kort intro, så fick vi läna skyddskläder, skyddsskor och hjälm.

Behöver jag säga att det inte fanns något i min storlek? Verken i skor el sparkdräkten dom kallade skyddsklädsel.

Fördelen med det var iofs att jag fick plats med jackan under, för det var kallt ute.

Först ett gruppfoto, sen bar det iväg runt området. Upp för trappor, ner för trappor in i bergsutrymmen. Ner till vattnet upp igen.

Men nu kan jag mkt om hur man jobbar där.

Jag trodde det skulle bli tradigt, men det var det inte, det var faktiskt mkt intressant att lyssna på platschefen om hur det går till där när båtarna kommer och lastar och lossar. Hur oljan renas, "krackas" (titta jag har t o m  lärt mig fackord!) osv.


15 timmar tar det ungefär för en sånhär båt att lossa sin olja.

Dom här oljecisternerna har legat här så länge jag minns. Man ser dom inte så bra om man inte bor i Jarlaberg, men om man kommer in i Stockholms inlopp så går det inte att undvika dom.


Jag förstod nog att det inte bara var att Bergs plötsligt ville bjuda in oss för att visa upp sig, jag anade att det var nåt bakomliggande. Och det var det. Nacka kommun äger marken och hyrestiden för Statoil går snart ut. Statoil har lagt mkt pengar på den här anläggningen som är Sveriges mest modernaste. Aliansen som har majoritet i Nacka tycker att den här marken är väldigt attraktiv och vill bygga bostäder.

Jag är inte emot byggande av bostäder, men vi behöver inte fler exklusiva bostadsrätter eller villor, vi behöver hyreshus så ungdomarna har någonstans att ta vägen. Och det är inte vad aliansen vill bygga här. Så jag tycker att Bergs oljehamn ska vara kvar isåfall.

 


 
 
Mia Ekander

Mia Ekander

21 november 2011 10:36

Hej,
nyfiken på vilken storlek du skulle behöva? Vi har skyddsskor i storlek 35-48...
Ha en bra dag!
Mia Ekander
JOBI Footright AB

http://www.jobi.se

Dina

21 november 2011 22:20

Alltså, jag var bara där på ett studiebesök, jag tror inte dom köper in skor till mig just like that. Men om du vill veta så har jag stl 36. :-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Dina - 17 januari 2015 14:26

Sommaren och hösten 2014 har inte riktigt varit mitt år. Av många olika anledningar har jag mest försvunnit från joredens yta, känns det som, utom då jag har varit på jobbet, där jag har varit så mycket jag har kunnat. Kanske mest för att slippa ta...

Av Dina - 18 augusti 2014 12:36

Igår var jag bjuden till Yvonne på girllmiddag. Meningen var väl att vi skulle laga mat tillsammans, men jag jobbade till kl 18- och jag tror att verken Yvonne eller hennes mamma hade lust att börja med maten så sent.  Så innan jag ens hade lämnat ...

Av Dina - 14 augusti 2014 22:57

Jag vet inte om det är såhär för alla när man blir äldre eller om det är bara jag. Man vill så gärna träffa och umgås med sina vänner, men tiden räcker inte till... När hamnade jag i den här negativa spiralen och hur tar man sig ur?   Då och då l...

Av Dina - 14 augusti 2014 14:29


Någonting jag aldrig har klarat under hela mitt liv är underklädesshopping. Jag tittar när jag är i butikerna men jag köper nästan aldrig. Bara när jag absolut måste och då blir det mer praktiskt och bekvämt än nåt annat. Kritiken haglar här hemm...

Av Dina - 14 augusti 2014 08:55

Jag har många vänner från Iran, Irak, Kurdistan, ja området däromkring och nästan alla frågar mig varför jag inte färgar med Henna. Och jag vet inte varför, jag bara gör inte det. Mitt hår skulle bli så mycket bättre om jag använde Henna.   S...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Translate


Ovido - Quiz & Flashcards